به وبلاگ محمد رضا جاویدی خوش آمدید

این وبلاگ در خصوص ارائه اطلاعات علمی -فرهنگی و آموزشی در زمینه مدیریت اعم از بازار یابی بازرگانی کیفیت و....ارائه خدمات مینماید.

بنگاههای برتر جهانی - شرکت جانسن اند جانسن (JOHNSON & JOHNSON)
ساعت ٤:۳٩ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٩ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: بنگاههای پیشرو

بنگاههای برتر جهانی - شرکت جانسن اند جانسن (JOHNSON & JOHNSON)


جانسن اند جانسن از معدود شرکتهایی است که تجربه پرفراز و نشیب یکصدسال فعالیت اقتصادی را پشت سر گذاشته است. جیمز، ادوارد و رابرت جانسن برادران موفقی بودند که در یک فضای اجاره ای به کار تولید لباسهای مخصوص جراحی پرداختند، اما خیلی زود با ابتکار عمل و ایده پردازیهای بسیار، در حوزه های مختلف دارویی و بهداشتی وارد شدند و شرکت را به یکی از موفقترین شرکتهای جهانی تبدیل کردند. رابرت جانسن فرزند جیمز جانسن نیز در ادامه راه پدر و عموهای خویش 52 سال در شرکت به کار مشغول بود و از 1932 به مدت 30 سال نیز رهبری شرکت را برعهده داشت. هم او بود که شرکت را از حالت خانوادگی و محدود خارج کرد و گامهای اساسی را به سمت جهانی شدن برداشت. مهمترین کار او توجه به فلسفه مدیریت و بویژه مسئولیت اجتماعی شرکت بود. مرامنامه ای که اودر سال 1943 منتشر کرد، با تغییرات اندکی، هنوز هم به عنوان راهنمای عمل این شرکت عظیم جهانی به کار گرفته می‌شود. این مرامنامه، قدیمی‌ترین سند مکتوب بنگاههای اقتصادی در زمینه تدوین منشور اخلاقی و مسئولیتهای اجتماعی است که مورد الهام و اقتباس بسیاری شرکتها بوده است. هزاران هزار محصول مختلف دارویی و بهداشتی در زمینه های گوناگون، دامنه فعالیت شرکت را بسیار گسترده کرده است. رویکرد تمرکززدایی که توسط رابرت برای مواجهه با این واقعیت به کار گرفته شد، هنوز نیز در شرکت موردعمل قرار می گیرد.

تاریخچه
در سال 1885، رابرت جانسن با همراهی برادرانش جیمز و ادوارد، در یک فضای اجاره ای در نیوجرسی خط تولید لباسهای آماده جراحی را راه اندازی کردند. اولین محصول شرکت آنها در سال 1886 به بازار عرضه شد و سال بعد، شرکت جانسن اند جانسن با سهام مشترک این سه برادر به ثبت رسید. رابرت جانسن، رئیس شرکت، در سال 1910 درگذشت و برادرش جیمز تا سال 1932 رهبری شرکت را برعهده گرفت. پس از او نیز پسرش، رابرت (دوم) هدایت شرکت را عهده دار شد. تا سال 1994 شرکت به صورت خانوادگی اداره شد، اما در این سال، سهام آن در بورس نیویورک عرضه شد. در سال دوم تأسیس، بروشور محصولات شرکت شامل اولین لباسهای تمیز ضدعفونی برای جراحی، گچهای پزشکی و مانند آن منتشر شد. در این سال تعداد کارکنان به 125 نفر رسید.

در سال 1890 فروش شرکت به 350 هزار دلار رسید و اولین جعبه کمکهای اولیه عرضه شد. در این سال، شرکت وارد عرصه تولید محصولات بهداشتی نوزادان و کودکان، مانند پودربچه شد. دو سال بعد درحدوسیعی باندهای استریل جراحی تولید و به بازار عرضه کرد. در ابتدای قرن بیستم، فروش شرکت از مرز یک میلیون دلار گذشت. برای اولین بار در سال 1901، کتابچه دستورالعمل کمکهای اولیه جانسن منتشر شد که در آن به طرزی ساده، روشهای عملیات بر روی مجروحان را در حالات اضطراری تشریح می کرد.

در سال 1911 جشن 25 سالگی تأسیس شرکت برپا شد. در این سال، 90 درصد نخ بخیه، گاز پانسمان و بانداژ دنیا توسط شرکت تأمین و تولید می شد. در 1919 اولین شعبه شرکت در کانادا دائر شد. در 1920 اولین چسب زخم طبی ابداع و به نام BAND AID به بازار عرضه شد و به سرعت به عنوان پرفروشترین محصول شرکت درآمد. در 1928 نخهای جدید بخیه به بازار عرضه شد. در این دهه، بخش محصولات مصرفی در شرکت ایجاد شد. در 1931، شرکت با تأسیس شعبه های جدید در مکزیک و استرالیا، گامهای بلندتری در جهت جهانی شدن برداشت. قبل از آن در انگلستان و آفریقای جنوبی نیز شعباتی دائر شده بود. در ابتدای دهه 1940 بخش محصولات جراحی ایجاد شد.

در سال 1953، دکتر پل جانسن در آزمایشگاه تحقیقاتی خود در بلژیک، داروهایی برای معالجه بیماران روانی اختراع کرد. کمتر از 10 سال بعد، شرکت دارویی جانسن به شرکت جانسن اند جانسن پیوست. در 1962 و در جشن 75 سالگی شرکت، تعداد کارخانه های وابسته به شرکت به 83 رسید که 53 کارخانه در خارج از آمریکا قرار داشت. در 1970 درآمد شرکت از مرز یک میلیارد دلار گذشت. در 1978 اولین شخص خارجی و نیز اولین زن به عضویت هیئت مدیره شرکت درآمد. در 1982 شرکت با یک بحران جدی مواجه شد. با مرگ چند نوزاد در اثر مصرف داروهای محتوی سیانید، شرکت مجبور به فراخوان و بازپس گرفتن 264 هزار شیشه حاوی کپسول شد. در 1986 که این اشکال مجددا برای یک خانواده پدید آمد، شرکت نوع کپسول را به صورت جامد تغییر داد. در 1987 برای اولین بار، شرکت به عنوان یکی از 10 شرکت برتر برای مادران شاغل برگزیده شد که همه ساله تاکنون این برتری را حفظ کرده است.

در 1989 فروش شرکت از مرز 10 میلیارد دلار گذشت. سال 1989 کرمهای مرطوب کننده و ضدآفتاب عرضه شد و کسب و کار مستقلی در زمینه محصولات مربوط به بهداشت و مراقبت پوست دائر شد. در 1990 اولین شرکت زیرمجموعه درزمینه فناوری زیستی تأسیس شد که در زمینه مقابل با بیماریهای حاد فعالیت می‌کند. فروش شرکت در سال 2001 از مرز 30 میلیارد دلار گذشت. در سال 2006 بخش بهداشتی مصرفی شرکت فیزر، دومین شرکت بزرگ دارویی جهان توسط جانسن اند جانسن خریداری شد.

حوزه های فعالیت
مجموعه عظیم جانسن اند جانسن دارای بیش از 250 کارخانه و شرکت عملیاتی در 57 کشور دنیاست که محصولاتش در تمام جهان عرضه و فروخته می شود. حوزه های اصلی فعالیت شرکت عبارت‌اند از: مصرفی، دارویی و تجهیزات پزشکی. در حوزه کسب و کار محصولات مصرفی، طیف وسیعی از محصولات بهداشت پوست، مراقبت از کودکان و نوزادان، سلامت زنان، رشد و تغذیه و مانند آن وجود دارد. طیف گسترده محصولات شامل محصولات بهداشتی در زمینه های دهان و دندان، پوستی، چشمی، خانواده، زنان، کمکهای اولیه، ارتوپدی، غدد، دیابت، قلب نگاری، سرماخوردگی، حساسیت و... است.

استراتژی
چهار استراتژی اصلی شرکت عبارت است از:
1- تمرکز بر ارزشهای مشترک. این ارزشها در مرامنامه 64 ساله شرکت آمده است؛
2- گسترش بنیانی سلامت انسانی؛
3- رویکرد تمرکززدایی. این رویکرد در سال 1934 توسط رابرت جانسن اعلام و ایده گروه شرکتهای جانسن اند جانسن معرفی شد. این ایده تاکنون در شرکت به اجرا درآمده است؛
4- مدیریت براساس دیدگاه بلندمدت.

مرامنامه
در سال 1935، رابرت جانسن به دلیل دیدگاه و علاقه ای که به انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکت داشت، رساله‌ای به عنوان TRY REALITY منتشر کرد و در آن، همه صنعتگران را به آنچه «فلسفه جدید صنعتی» می خواند، دعوت کرد. کمتر از 10 سال بعد، در سال 1943، مرامنامه صنعتی شرکت توسط او و به عنوان OUR CREDO منتشر شد.

در این مرامنامه، مسئولیت شرکت در برابر مشتریان، کارکنان، اجتماع و سهامداران تعریف و تشریح شده است. این مدرک ساده یک صفحه ای به 36 زبان ترجمه شده است و بعداز 65 سال هنوز راهنمای عمل شرکت محسوب می‌شود. در این مرامنامه، خدمت به مشتریان در رتبه اول، خدمت به کارکنان در رتبه دوم و خدمت به سهامداران در رتبه آخر قرار دارد. چند سال بعد، خدمت به مردم محل نیز در آن افزوده شد و قبل از خدمت به سهامداران قرار گرفت. در این مرامنامه بر حق عادلانه سهامداران – و نه بازگشت حداکثر سود – تاکید شده است. در 1989 نیز پدران در مسئولیت اجتماعی شرکت به جمع مادران، دکترها، پرستارها و مریض‌ها افزوده شد. یکی ازجنبه های تمایز شرکت جانسن اند جانسن، این مرامنامه و توجه به مسئولیت خطیر اجتماعی شرکت است که در میان شرکتهای صنعتی و اقتصادی معروف است. درحقیقت، این اولین و قدیمی ترین مرامنامه اخلاقی شرکتها محسوب می‌شود. بدین جهت متن مرامنامه را منعکس می‌کنیم: ما معتقدیم که در وهله اول در برابر پزشکان، پرستاران، بیمارستانها، مادران و همه کسانی که فرآورده های ما را مصرف می کنند، مسئول هستیم:
- فرآورده های ما همواره باید مرغوبترین کیفیت را داشته باشند؛
- ما باید همواره بکوشیم که قیمت این فرآورده ها را پایین بیاوریم؛
- سفارشها باید به فوریت و دقت آماده شود؛
- کارگران ما باید از سود عادلانه بهره مند شوند.
در وهله دوم خود را در برابر کسانی که با ما کار می کنند مسئول می دانیم:
- مردان و زنانی که در کارخانه ها و دفاتر با ما همکاری می کنند باید ازنظر شغلی احساس امنیت کنند؛
- دستمزدها باید عادلانه و کافی باشد؛
- مدیران آنها باید منصف باشند. ساعات کار آنها معقول و محیط کار آنها تمیز و منظم باشد؛
- به شکایات و پیشنهادهای کارکنان باید به طور سازمان یافته رسیدگی شود؛
- سرپرستان و رؤسای دوایر باید ورزیده و بی غرض باشند؛
- برای هرکس که لیاقت داشته باشد، باید فرصت پیشرفت فراهم باشد؛
- با اشخاص باید به صورت فردی رفتار شود؛
- شأن و شایستگی آنها رعایت شود.
در وهله سوم خود را در برابر مدیرانمان مسئول می دانیم:
- مدیران ما باید افرادی شایسته، مجرب و توانا باشند؛
- آنها باید از شعور متعارف و درک کامل بهره مند باشند.
در مرحله بعد خود را در برابر جوامعی که در آنها زندگی می کنیم مسئول می دانیم:
- ما باید با حمایت از نیکوکاری و نوعدوستی، شهروندان خوب جامعه باشیم و سهم خود را از مالیات عادلانه بپردازیم؛
- باید به شکرانه دراختیار داشتن اموال و ابزار، از آنها به خوبی مواظبت کنیم؛
- باید در ارتقا و بهبود جامعه مدنی، بهداشت، آموزش و دولت خوب، سهیم و شریک باشیم؛
- و جامعه را از فعالیتهای خود آگاه کنیم.
پنجمین و آخرین مسئولیت ما نسبت به سهامداران شرکت است:
- سود شرکت باید چشمگیر باشد؛
- ما باید اندوخته داشته باشیم و باید کار پژوهش دنبال شود؛
- برنامه‌های تکاپوجویانه تنظیم شود و تاوان خطاها پرداخت شود؛
- باید فکر زمان مبادا باشیم، مالیاتها را بپردازیم، دستگاههای جدید را تهیه کنیم، کارخانه‌های جدید بسازیم؛
- فرآورده‌های جدید تولید کنیم و برنامه‌های جدید برای فروش تدارک ببینیم؛
- باید افکار نو را به کمک تجربه بیاموزیم.

وقتی این کارها انجام شود، سهامداران نیز از حق عادلانه خود برخوردار خواهند شد. ما متکی به خداوند بزرگ هستیم تا به یاری او این وظایف و تعهدات را به بهترین صورت انجام دهیم.

تحقیق و توسعه
سابقه شرکت جانسن اند جانسن در امر تحقیق و توسعه بسیار است. در سال 2001 با ادغام مرکز تحقیقات جانسن و انستیتو دارویی جانسن، بخش تحقیق و توسعه دارویی جانسن شکل گرفت و فعالیتهای تحقیق و توسعه تمرکز یافت. در سا ل2006، بیش از هفت میلیارد دلار در تحقیق و توسعه هزینه شد که 4/13 درصد فروش سالانه شرکت است. در سالهای اخیر، عمده تحقیقات به سمت حوزه‌های دارویی زیستی، وسائل ارتوپدی و نشر اینترنتی رفته است.

منابع انسانی
تعداد کارکنان شرکت بیش از 120 هزار نفر است. از این تعداد 50 هزار نفر در آمریکا مشغول کار هستند و بقیه در سراسر دنیا، در بیش از 250 شرکت عملیاتی در 57 کشور حضور دارند. شور و اشتیاق تنها چیزی است که کارکنان در آن مشترک و سهیم هستند. همین اشتیاق کارکنان بوده که هر نوآوری و اختراعی را برای شرکت به ارمغان آورده است. شور و اشتیاق جزئی از شخصیت کارکنان شرکت است. به تعبیر مدیرعامل شرکت، شور و اشتیاق ژن آنها و الهام بخش این اشتیاق، مرامنامه‌ای است که نسل در نسل باقی مانده است.

فروش
فروش شرکت در سال 2006، 3/53 میلیارد دلار و سود آن 11 میلیارد دلار بوده است. با این حجم فروش، رتبه شرکت در جمع 500 شرکت برتر جهانی، 36 است که در حوزه شرکتهای دارویی و بهداشتی جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده است. پس از جانسن اند جانسن، شرکتهای فیزر، مرک، آزمایشگاههای آبوت، ویت، برستول مایر در مکانهای بعد قرار گرفته‌اند. 30 درصد درآمد شرکت در داخل آمریکا به دست می‌آید. به تفکیک حوزه فعالیت، درصد فروش عبارت است از: دارویی 44 درصد، تجهیزات پزشکی 38 درصد و مصرفی 18 درصد.

بنیانگذاران
برادران جانسن یعنی جیمز، ادوارد و رابرت شرکت را در 1886 بنیان نهادند. رابرت در سال 1910 به طور ناگهانی درگذشت و برادرش جیمز عهده‌دار ریاست شرکت شد. همزمان فرزند رابرت، که همنام پدر بود در آغاز جوانی در شرکت مشغول به کار شد.

او بود که شرکت را به یک شرکت جهانی تبدیل کرد. او دیدگاههای ویژه‌ای در زمینه فلسفه مدیریت و مسئولیت اجتماعی شرکت داشت. مرامنامه فعلی شرکت نیز از دیدگاههای او اخذ شده و در زمان او ارائه شده است. او نظرات خود را در راه و روش کسب و کار تحت عنوان «آزادی مصادر شده» در سال 1947 منتشر کرد که از مهمترین کتابهای نوشته شده توسط مدیران کسب و کار در آمریکا محسوب می‌شود. در 1963، رابرت پس از 53 سال کار در شرکت، رهبری را به فیلیپ هافمن واگذار کرد. او در سال 1968 در 74 سالگی درگذشت در حالی که با میراث 2/1 میلیارد دلاری خود بنیاد رابرت جانسن را راه‌اندازی کرد.

مدیرعامل
ویلیام ولدن مدیرعامل فعلی جانسن اند جانسن، هشتمین مدیرعامل شرکت است که از سال 2002 رهبری شرکت را بر عهده دارد. او سابقه زیادی در شرکت داشته و قبل از این سمت، هدایت بخش پزشکی و نیز کسب و کار دارویی را انجام می‌داده است. او معتقد است که بهبود سلامتی و رفاه مردم جهان حیاتی‌ترین و مهمترین کسب و کار و نیز بامعناترین آنهاست. بنابراین به انسانهای توانمند، ماهر، قابل و مشتاق نیاز دارد تا بتواند تغییری و تفاوتی در زندگی مردم پدید آورند. او می‌گوید: فلسفه مدیریت ما ریشه در سیستم ارزشی ما دارد که در مرامنامه ما متبلور است. این فلسفه ما را یاری می‌دهد که در مواجهه با مسائل پیش‌رو، موازنه رشد کوتاه مدت و بلندمدت را حفظ کنیم.

منابع:
www.jnj.com
www.fortune.com