به وبلاگ محمد رضا جاویدی خوش آمدید

این وبلاگ در خصوص ارائه اطلاعات علمی -فرهنگی و آموزشی در زمینه مدیریت اعم از بازار یابی بازرگانی کیفیت و....ارائه خدمات مینماید.

رموز قبولی در آزمون کارشناسی ارشد و کاردانی به کارشناسی
ساعت ٥:٠٢ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٥ مهر ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: کارشناسی
رموز قبولی در آزمون کارشناسی ارشد و کاردانی به کارشناسی 

چند ساعت در روز درس بخوانم تا موفق شوم؟

این سوال اکثر دانش آموزان در ابتدا، میانه و پایان سال است. مشاورین ما بارها و بارها اصول برنامه*ریزی تحصیل را به دانش*آموزان عزیز توضیح داده*اند. ولی شاید دانش*آموزان از شنیدن اصول تا کاربردی نمودن آن اندکی فاصله داشته باشند. در همین راستا می*خواهیم در این شماره اصول برنامه*ریزی را توضیح داده و میزان ساعتهای مطالعه را کمی بیشتر بررسی نمائیم.

مهمترین اصول:

1ـ ارزش دروس

ارزش دروس در واقع ارزش یک درس در مقابل ارزش کل دروس می*باشد (این عدد از ضرایب و تعداد سوالات و ... بدست می*آید) یعنی اگر ارزش کل دروس (منابع سوالات کنکور) را 100 محاسبه نمائیم ارزش هر درس در واقع با توجه به تعداد سوال و ضریب درس مقدار مشخصی از 100% می*باشد.

اهمیت ارزش دروس در برنامه*ریزی تحصیلی:

با توجه به توضیحات بالا در هر گروه آزمایشی عده*ای از دروس از اهمیت بیشتری نسبت به سایر دروس برخوردارند.

در همین راستا یک نکته حائز اهمیت است.

1ـ دروس عمومی و اختصاصی حتی با ارزش نزدیک به هم نیز با یکدیگر برابر و مساوی نیستند.

به طور مثال در گروه ریاضی درس (ریاضی که شامل هندسه، گسسته، حسابان و دیفرانسیل) می*باشد 42% از ارزش کل این گروه را داراست پس باید در برنامه مطالعاتی خود نیز میزان زمانی را که برای مطالعه این دروس قرار می*دهیم بیش از سایر دروس این گروه آزمایشی باشد.

اشتباه رایج:

1ـ عده*ای فقط براساس دروس گمان می*کنند که اهمیت بعضی از دروس عمومی و اختصاصی یکسان است و فقط به صرف علاقه یا آسان بودن آن درس به جایگزینی آنها از یکدیگر می*پردازند.

2ـ بارها گفته*ایم که دانش*آموزان بهتر است از ابتدا سال هدفشان را یعنی اینکه می*خواهند چه رشته*ای را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب نمایند مشخص نموده تا در زمان برنامه*ریزی با مشکلی مواجه نشوند. به طور مثال برنامه*ریزی برای رشته حقوق با برنامه*ریزی برای رشته مدیریت از نظر دروس و اهمیت آنها متفاوت است. دروس مهم در رشته حقوق شامل عربی وادبیات عمومی و اختصاصی است حال آنه دروس مهم در رشته مدیریت ریاضی و اقتصاد می*باشد و حتی در دانشگاه آزاد (دروس ادبیات و عربی اختصاصی) برای این رشته دارای ضریب صفر می*باشند. فرض کنید دانش*آموزی که می*خواهد در رشته حقوق گروه انسانی شرکت نماید. وقت زادی از خود را صرف دروسی مثل اقتصاد، ریاضی و روان*شناسی نماید در این صورت این دانش*آموز وقت خود را هدرداده است. (برای دیدن ارزش دروس در گروه آزمایشی خود به صفحه 17 کتاب برنامه*ریزی تحصیلی مراجعه فرمائید).

2ـ ساعتهای مفید و غیر مفید مطالعه:

یکی دیگر از مشکلاتی که روند مطالعه را کند و یا خسته کننده می*نماید مطالعه در ساعتهایی است که مناسب برای یادگیری نمی*باشد.

زمانهای مفید برای مطالعه:

ساعتهای ابتدای صبح (6 صبح به بعد) زمان مناسبی برای مطالعه می*باشد.

بر خلاف آنچه بعضی می*پندارند ساعتهای قبل از 6 صبح و همچنین شب زنده*داری برای مطالعه مفید نمی*باشد.

* بهتر است زمانهای ابتدائی صبح را صرف دروس تخصصی نماید.

* از ساعت 12 ظهر تا 15 عصر روند مطالعه به علت فعل و انفعالات بدن کند می*شود.

*ساعت*های 16 الی 19 نیز زمان نسبتاً خوبی برای مطالعه می*باشد و حدوداً ساعتهای پایانی شب زمان مناسبی برای مطالعه نمی*باشد.





امروزه دوباره باز نخواهد گشت.

حدود 9 ماه فرصت داریم تا خود را برای موفقیت در کنکور آماده سازیم. به نظر فرصت کمی نیست. اما با توجه به حجم مطالبی که باید یاد گرفته شود و رقابت سنگینی که وجود دارد با یک برنامه*ریزی منسجم زمان اضافی نخواهیم داشت. حتماً خلاصه برنامه یک روز خود را از قبل آماده کنید. صبح ردس ساعت مقرر از خواب بیدار شوید. ا دروس اختصاصی که ضریب بالایی دارد مطالعه را آغاز کنید. خلاصه*نویسی داشته باشید. مطلب را عمیق بخوانید و کلمات کلیدی آن را به طور خلاصه یادداشت نمایید. میان بازه*های زمانی دروس اختصاصی، دروس عمومی را مطالعه نمایید. حل تمرین را نسبت به تست زنی در اولویت قرار دهید. توجه کنید تعداد بازه*های زمانی دروسی را که ضعیف هستید در روز بیشتر کنید. اجازه ندهید زمان برای از بین بردن ضعف نسبی شما در درسهایی که از ابتدا در آنها ضعیف بوده*اید از دست برود.

فراموش نکنید اگر به طور مثال در یادگیری درس فیزیک از ابتدا مشکل داشته*اید ضمن این مدت کوتاه نمی*توانید و قرار نیست در این درس به حد عالی برسید. از نظر منطقی این امکان صفر است. باید ضعف خود را تا جایی که می*توانید کم رنگ کنید. ممکن است درصد 30 برای یک دانش*آموز خوب در درس فیزیک بسیار کم باشد اما برای داوطلبی که فیزیک را در حد منفی زده 30 درصد بسیار خوب است. داشتن دید صحیح تأثیر بسزایی در بالا بردن بازده شماره دارد. به هیچ عنوان ساعت مطالعه بالاتر از حد نرمال نداشته باشید. حدود 00/7 ـ 30/6 ساعت در روز در حال حاضر کافی است (بدون در نظر گرفتن ساعات کلاس درس) به طور قطع بیش از این میزان ساعت در توان شما است اما مسیر طولانی است اگر ساعت مطالعه بالاتری داشته باشید در اواسط راه خسته می*شوید و از برنامه کلی عقب خواهید ماند. اگر کم کاریهایی که در طول یک هفته دارید در همان هفته جبران نمایید شک نکنید که موفق خواهید بود.

نقطه شروع

کلاسهای تابستونی رو پشت سر گذاشتید و اینک بعد از یک تعطیلات خوب در آغاز مهر هستیم. اینکه تعطیلات رو چطور گذروندید، مطالعه خوبی داشتید، از فرصتهاتون خوب استفاده کردید یا نه؟ مطلبی است که به خود شما مربوط می*شود چرا که قبل از تعطیلات توصیه*های لازم رو انجام داده بودیم. ولی آنچه که در حال حاضر اهمیت دارد این است که از این به بعد چه کاری انجام بدهید. تا به حال اگر خیل درس رو جدی نمی*گرفتید و مطالعه خوبی نداشتید بهانه*ای که می*آوردید این بود که تابستونه، خستگی سال سوم هنوز هست و ... ولی باید بدونید که از حالا باید بهانه*ها رو کنار بگذارید، چرا که زمان منتظر شما نمی*مونه و با توجه به اینکه دو درس عربی و معارف نیز به مجموعه دروسی که باید مطالعه کنید اضافه شده و زمان امتحانات پیش 1 نیز نزدیکتر شده، پس باید مطالعه تشریحی دروس را در کنار حل تست*های طبقه-بندی شده و آمادگی برای کنکور قویتر کنید. خلاصه* نویسی*ها رو جدی*تر بگیرید؛ بخصوص روی دروس اختصاصی و در درجه اول دروس تخصصی پیش بیشتر کار کنید. عملکرد خود را دقیقتر ارزیابی کنید و با کشف نقاط ضعفتان سعی در برطرف کردن آنها کنید. با دیدن نمرات پایین خود ناامید نشوید و مطالعه را رها نکنید، با این دید به نمرات خود بنگرید که با هر نمره منفی یکی دیگر از ضعفهایتان شناسایی می*شود و شما باید سریعتر آن را رفع کنید. مسلماً زمان مطالعه شما در مهرماه با میزان مطالعه*ای که در طول تابستان داشته*اید باید متفاوت و مطمئناً بیشتر باشد ولی کاملاً منطقی. اینکه یکباره میزان مطالعه شما به 10 ساعت در روز برسد اصلا درست نیست. شاید در بدو امر این احساس را داشته باشید که خیلی خوب پیش می*روید و به این ترتیب حجم زیادی ازمطالب را پیش می*آید که شما باید بیشترین انرژی را صرف مطالعه کنید ولی به دلیل اینکه متعادل پیش نرفته*اید و قسمت اعظم نیروی خود را از مهرماه مصرف کرده*اید نمی*توانید روال خوب و متعادلی را طی کنید. پس در نظر داشته باشید که همیشه آهسته و پیوسته حرکت کنید و میزان مطالعه خود را به تدریج به زمان مطلوب برسانید، معمولاً روزی 6 و نهایتاً 7 ساعت مطالعه در روز (بدون در نظر گرفتن ساعات کلاسی) برای مهرماه کافی به نظر می*رسد. ولی نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که این زمان تحصیل و آینده*ای که رقم می*خورد متعلق به شما است و در واقع پیامد هر عملکرد شما، متوجه خودتان خواهد شد. پس با تعیین هدفی مطمئن، یک برنامه*ریزی دقیق و صرف متعادل انرژی موفقیت خود را تضمین کنید.



هفته قبل از شروع دروه آموزشی

هفته قبل از شروع دوره آموزشی که زمان اوج هیجان است. هیجانی ناشی از مواجه شدن با ناشناخته*ها در این روزها کارهای مفید و سازنده*ای می*تواند انجام دهید. بعنوان مثال:

1ـ می*توانید فهرستی از تواناییهای خود تهیه کنید. این کار به تشکیل اعتماد به نفس در شما کمک می*کند بعلاوه کمکی است برای پیش-بینی نحوه به کارگیری تواناییهای شما در موقعیتهای آینده.

2ـ می*توانید فهرستی از کارهایی را که می*دانید هنوز در انجام آنها مهارت کافی ندارید تهیه کنید. انجام چنین کاری به شما کمک می*کند تا راههای غلبه بر نقطه ضعفهای خود را بهتر دریابید.

3ـ سوالاتی مانند «چرا این دوره را می*گذرانیم؟» و یا این دوره چه تأثیری در بهبود زندگی آینده من دارد؟ و .... را از خود بپرسید و سعی کنید پاسخهای متقاعد کننده*ای برایشان بیابید. انجام این کار به شما امکان می*دهد، خود را با دلایل محکم مسلح سازید تا زمانیکه ادامه راه مشکل می*شود بتوانید به راهتان ادامه دهید.

4ـ می*توانید تا قبل از شروع کلاسها، به مرور درسهایی بپردازید که در آنها ضعف دارید.

5ـ و در نهایت مثبت فکر کنید. هر مشکلی را که ممکن است با آن رو به رو شوید فرصتی جهت رشد صلاحیتهای جدید تلقی کنید و بردباری و انعطاف خود را افزایش دهید و مصمم بودن خود را برای یادگیری هرچه بیشتر از هر موقعیتی که در دوره جدید با آن مواجه می*شوید حفظ کنید.

مهناز نیکخو

درخت حافظه

درخت حافظه روش علمی یادداشت برداری است که بوسیله آن می*توان شکل کلی موضوع و ارتباط بین نکات مختلف را نشان داد. شکل جای گیری مطالب در درخت حافظه به گونه*ای است که یادآوری و دوره مطالب را بسیار آسان می*کند. در این روش مطالب بصورت فهرست وار نوشته نمی*شوند بلکه شکل شاخه*ای دارند. به این گونه که موضوع اصلی و درجه اهمیت مطالب و ارتباط بین آنها بصورت کاملا مشخصی نشان داده می*شود. مزیت دیگر این روش آن است که به راحتی می*توان مطالب جدید را به درخت حافظه تکمیل شده اضافه کرد، بدون آنکه نظم مطالب از بین برود که در یادداشت* برداری معمولی این کار امکان ندارد. مهم*تر از همه اینکه شکل ظاهری درخت حافظه در به خاطرآوردن مطالب کمک بسیاری می*کند. اگر شما درخت حافظه را به خاطر بیاورید و آن را در ذهن خود ترسیم کنید، مطمئناً مطالب ذکر شده در آن و ترتیب جای گیری آنها را نیز به خاطر خواهید آورد. چون در این روش برای درک مطالب و ارتباط آنها با یکدیگر قسمتهای بیشتری از مغز فعال می*شود و یادآوری آسان*تر خواهد شد.

برای ترسیم درخت حافظه به ترتیب زیر عمل کنید:

1ـ موضوع اصلی در پایین صفحه بنوسیسد و دور آن خط بکشید. سپس از این قسمت خطی را به طرف بالای صفحه امتداد دهید.

2ـ سپس خطوطی را از خط اصلی انشعاب دهید و نکات مهم مرتبط با موضوع را کنار این خطوط بنویسید.

3ـ اگر مطالب دیگری در ارتباط با نکات قبلی وجود دارد. خطوط قبلی را انشعاب داده و آن مطالب را بنویسید.

4ـ خطوط قبلی را باز هم انشعاب داده و مطالب جزئی*تر را در کنار آنها بنویسید.

همانطور که می*بینید این شکل دقیقاً شبیه درختی است که شاخه*های آن به همه اطراف پراکنده شده است. البته محدودیتی در شکل ظاهری درخت حافظه وجود ندارد. فقط باید به این نکته توجه داشت که موضوع اصلی در پایین و گوشه صفحه قرار گیرد و مطالب دیگر به ترتیب اهمیت از آن منشعب شوند.

وقتی به ترسیم درخت حافظه مسلط شوید، می*توانید از آن بعنوان بهترین وسیله برای دوره مطالب و یا خلاصه*نویسی استفاده کنید. توصیه*های زیر در پرورش این مهارت به شما کمک می*کند.

در بالای فحه تاریخ رسم درخت حافظه را بنویسید. از کلمات و عبارات کوتاه و کلید استفاده کنید.

مطالب را بصورت کلمات و عبارات کلیدی بر روی درخت حافظه یادداشت کنید و از توضیحات اضافی بپرهیزید. بخاطر داشته باشید که فقط20 درصد اطلاعات باید بر روی درخت نوشته شود و 80 درصد بقیه در حافظه نگهداری می*شود. در هنگام دور کردن اگر ند بار کلمات کلیدی را مرور کنید، ذهن فعال شده و بقیه مطالب را به یاد خواهید آورد.

خوش خط و خوانا بنویسید. کلمات را با فاصله و خوانا بنویسید تا در خواندن آنها دچار مشکل نشوید.

برای مشخص کردن مطالب متفاوت، از رنگ*های مختلف استفاده کنید. این کار از سردرگمی شما جلوگیری کرده و به فهم مطلب کمک می*کند، می*توانید شاخه اصلی را به یک رنگ مشخص کرده و شاخه*های منشعب شده را رنگ دیگری و به همین ترتیب تا آخر.

از نشانه*ها و تصاویر استفاده کنید. در جایی که الزم است از نشانه*ها و نقاشی*های کوچکی که برایتان معنی*دار و مرتبط با موضوع است، استفاده کنید. زیرا هنگام یادآوری مطالب، تصاویر سریع*تر از کلمات به ذهن خطور می*کنند و راحت*تر یادآوری می*شوند.

ابتدای سال زمان مناسبی برای ترک عادتهای غلط

اصولاً دانش*آموزان در هنگام مطالعه دچار 2 اشتباه عمده می*شوند.

الف) کل صفحات یک کتاب و یا یک مبحث خیلی بزرگ را می*خواهند یک جا در قالب 6 ـ 5 ساعت یا شاید 2 ـ 1 روز مطالعه تمام نمایند که این روش بسیار اشتباه است.

ب) قبل از تمام شدن ساعت مطالعه*ی یک مبحث به سراغ درس و یا مبحث بعدی می*روند و با این کار اختلال در فهم مفاهیم مبحث مطالعه شده بوجود می*آورند.

میزان مطالعه استاندارد در هر بار مطالعه:

این میزان رابطه مستقیم با توانائی و علائق شما دارد ولی بهتر است هر بار مطالعه 90 دقیقه مطالعه بوده و بعد از آن 15 دقیقه استراحت نمائید. این میزان می*تواند در دروس عمومی بین 60 ـ 45 دقیقه و در دروس اختصاصی بین 90 ـ 70 دقیقه تغییر کند.

3ـ توانائی دانش*آموز

یکی دیگر از پایه*های برنامه*ریزی تحصیلی توانائی دانش*آموزان می*باشد که گاهی دو اصل دیگر را نیز تحت تأثیر قرار می*دهد.

برای روشن شدن مطل مثالی می*آورم:

فرض کنید دانش*آموزی در گروه انسانی می*خواهد در رشته مدیریت شرکت نماید. یکی از مهمترین دروس این گروه درس اقتصاد می*باشد. این دانش*آموز به علت آنکه این درس جزئ دروس حفظ کردنی است در این درس قوی است. حال سولای که مطرح می*شود این استکه باز هم با توجه به وقت این داشن*آموزان باید به اندازه دوستان دیگر خود برای این درس وقت بگذارند؟ مسلماً جواب منفی است. یعنی توانائی و یاناتوانی شما در دروس مختلف بر ارزش دروس و میزان ساعتهای مطالعه آن درس تأثیر گذار است و از آنجا که کنکور در واقع مدیریت زمان است و یک برنده واقعی کسی است که مدیریت موفق داشته باشد با توجه به توانائی خود از ساعتهای مطالعه در یک درس برای دروس ضعیف خود استفاده نماید.

برنامه متناسب با پایه*های برنامه*ریزی

برای راحتی دانش*آموزان در انجام برنامه*ریزی تحصیلی استانداردهائی را در نظر گرفته و ساعتهائی را پیشنهاد می*کنیم البته این ساعتها با توجه به توانائی (در دروس مختلف) و محدودیت*ها (در زمانهای خود) تغییر پذیر است. پیشنهاد ما این است که از مهر روزانه حداقل 6 ساعت در روز مطالعه داشته باشید (در روز جمعه حداقل 4 ساعت مطالعه داشته باشید). با توجه به این مقدار بالا شما حداقل در هفته 40 ساعت مطالعه خواهید داشت.


ارزش درس میزان مطالعه در هفته

100% ارزش دروس


برای بدست آوردن میزان استاندارد مطالعه از فرمول ذیل استفاده نمائید.



میزان مطالعه برای هر درس در هفته
برای مثال:

ارزش درس ادبیات عمومی


چند نکته مهم:

v در صورتی که بعضی از دروس را از هم اکنون مطالعه نمی*کنید. میزان ساعتهای مطالعه آن را بین دروس دیگر تقسیم نمائید. به طور مثال در گروه انسانی دروسی مانند ادبیات و عربی اختصاصی از ماههای آینده شروع خواهند شد پس شما باید زمان مورد نظر برای این دروس را در درسهای دیگر تقسیم نمائید.





رمز موفقیت در امتحانات چند گزینه*ای

معمولاً از سر راه برداشتن سوالات چند گزینه*ای ورقه امتحانی در ابتدای کار خوب است. این کار به شما فرصت می*دهد درباره پاسخهایتان بیندیشید و شاید هم قبل از تحویل ورقه تغییرات صودمندی صورت دهید. به یاد داشته باشید که برای سوالات چند گزینه*ای خود جدول زمانی تهیه کنید.

سوالات چند گزینه*ای همیشه یک قالب ثابت دارند: بخش اول سوال جمله*ای است که بعد از آن گزینه*های متفاوتی به عنوان جواب می*آید. یکی از ضروریات کار، اطمینان کامل شما از تعریف و توضیح*هایی است که در آمادگی برای اینگونه امتحانات پیش رو دارید. برخی از پاسخهایی انتخابی ارائه شده چه بسا «غلط*انداز» باشند. پاسخهای گمراه کننده معمولاً برای داوطلبهایی گذاشته می*شوند که درک آنها از یک نظریه کمی دچار ابهام یا آشفتگی است.

1ـ کل ورقه را به سرعت، اما با دقت بخوانید و پاسخهایی، را که به درستی آنها اطمینان دارید علامت بزنید.

2ـ اکنون شما مانده*اید و پرسشهایی که در مورد آنها تردید دارید. ابتدا پاسخهایی را که نادرست می*دانید علامت بزنید. اینگونه به پاسخ مطلوب خواهید رسید.

3ـ اگر باز هم به پاسخ مقطعی نرسیدید، سوال را علامتی بگذارید که بعداً با آگاهی بیشتری به آن بازگردید.

4ـ اکنون هنوز هم در سوالی تصمیم قطعی نگرفته*اید، پاسخ را حدس بزنید، البته باید ابتدا در یابید که آیا برای پاسخهای غلط نمره منفی در نظر گرفته شده یا نه. اگر چنین بود، آنرا خالی بگذارید.

5ـ راهنماییهای هر سوال را به دقت بررسی کنید. به عنوان مثال تفاوت زیادی میان انتخاب «پاسخ درست» و انتخاب «درست*ترین پاسخ» وجود درد. خط کشیدن کلمات کلیدی از این قبیل شاید شما رایاری کند.

6ـ در مواردی که همه پاسخها درست به نظر می**رسند، متن سوال معیاری را برای تمایز گزینه درست*تر لازم دارید، در اختیار شما می*گذارد هر کلمه در متن سوال اهمیت خود را دارد، به کلمات کلید همچون، «همیشه» «گاهی» و «هرگز» که نوعی اطلاق را می*رسانند توجه داشته باشید. برخی از گزینه*ها را اگر در مفهومی محدودتر مورد دقت قرار دهیم، نادرست می*نمایند.

7ـ ضمن پرداخت به هر یک از گزینه*ها متن سوال را دوباره بخوانید، تا بدین ترتیب دریابید کدامیک بیشترین انطباق را با متن دارد. حداقل آن است که عدم انطباق گرامری میان متن و گزینه، دلالتی قوی بر نادرست بودن آن دارد.

8ـ در تعیین پاسخ نهایی، تردید در مورد پاسخهایی که به نهایت اشاره دارند کمکتان می*کند. (به عنوان نمونه: بالاترین یا پایین*ترین اعداد) این گزینه*های معمولاً نادرستند.

9ـ در علوم انسانی و جامعه شناسی از مطلقها دوری کنید بسیار به ندرت پیش می*آید که چیزی پاسخ کامل بوده یا تماماً درست باشد.

10ـ اگر تردید داشته باشید، بدانید که یک پاسخ درست، گزینه*ای است که همه پاسخ درست، گزینه*ای است که همه پاسخهای ممکن را شامل می*شود. از قبیل «همه موارد» (ه معمولاً آخرین گزینه است) به ویژه اگر می*دانید که گزینه*ها همه درست هستند.